SLIPPs Learning Event Recording Tool (SLERT)
Nástroj pro zaznamenání poučných situací: informace o projektu SLIPPS
Milí studenti
Nástroj pro zaznamenání poučných situací, do nějž se chystáte vstoupit (tento dotazník), je velmi flexibilní a lze jej použít:
- v rámci studia nebo kurzu
- pro profesní a osobní účely (např. jako šablona pro zaznamenání dojmů z pracovní praxe, kterou lze stáhnout a použít jako součást hodnocení stáže, e-portfolia nebo portfolia k uznání praxe apod.)
- tolikrát, a tak často, jak budete potřebovat
Můžete se také rozhodnout, že svá „data“ přidáte do SLIPPS – multinárodního projektu EU.
Přemýšlení o významných poučných situacích v oblasti bezpečnosti pacientů z vaší praxe vám může pomoci porozumět vašim vlastním zkušenostem a poučit se z takových událostí.
O SLIPPs
Nástroj pro zaznamenávání poučných situací byl vyvinut v rámci projektu SLIPPS spolufinancovaného z programu Evropské unie Erasmus+. Vedoucím projektu SLIPPS je Northumbria University UK ve spolupráci s Finskem, Španělskem, Itálií a Norskem.
Následující webové stránky projektu SLIPPs můžete nyní nebo v budoucnu také využít k porovnání vámi zažité situace se zkušenostmi jiných studentů zdravotní a/nebo sociální péče (www.slipps.eu).
Projekt SLIPPS byl schválen etickou komisí vaší vzdělávací instituce. Další informace viz tento dokument.
Pokud souhlasíte, aby informace z vaší poučné situace (popisy a dojmy z významných poučných situací týkajících se bezpečnosti pacientů, které budou všechny anonymní a nebudete s nimi žádným způsobem spojeni), byly součástí projektu SLIPPs, budou použity:
- k tvorbě volně dostupných vzdělávacích zdrojů.
- v rámci národního a mezinárodního výzkumu.
- v prezentacích a publikacích.
- jako pomoc zdravotnickým organizacím a vzdělávacím institucím při zlepšování vzdělávání, procesů a systémů v oblasti bezpečnosti pacientů.
Tyto informace se také stanou součástí databází SLIPPs a mohou být použity pro budoucí výzkum a vývoj ve vzdělávání. Pokud máte zájem o další informace,
klikněte zde a podívejte se na informační list studie nebo kontaktujte:
contact@slipps.eu
1 z 8
Záznam významných poučných situací o bezpečnosti pacientů a informovaný souhlas
Na následujících stránkách budete požádáni o vyplnění těchto částí:
V části A: Jste požádáni o popis situace
V části B: Jste požádáni, abyste se zamysleli nad danou situací a přemýšleli o tom, co jste si z ní odnesli
V části C: Jste požádáni, abyste odpověděli na některé demografické otázky
Analýza záznamů poučných situací shrne a sloučí záznamy tak, aby nebylo možné identifikovat žádné jedince nebo klinické oblasti.
Tento záznam o poučné situaci týkající se bezpečnosti pacientů můžete vyplnit opakovaně.
2 z 8
Záznamový formulář o významných poučných situacích týkající se bezpečnosti pacientů: Část A
Řekněte nám prosím o události, která pro vás byla v rámci získávání poznatků o bezpečnosti pacientů něčím důležitá.
Důležité poučné situace lze popsat jako významné události v životě studenta:
- něco pro vás významného, nemusí to být nutně závažná událost (např. nemusí mít vážné následky)
- něco, co podle vás silně ovlivnilo vaše učení
Připomeňte si prosím poučné situace související s bezpečností pacientů, které se udály během vaší klinické praxe. Nezáleží na tom, zda byla situace úspěšně vyřešena nebo ne.
Poučná situace může být:
- Pozitivní, uspokojivá událost
- Negativní, znepokojivá událost
Vezměte prosím na vědomí: Přestože poučná situace může mít negativní charakter, ponaučení z dané situace může být vnímáno pozitivně.
3 z 8
Popište JEDNU situaci a řekněte nám co nejvíce o tom,
- co se stalo (tj. danou událost a co k ní vedlo, zda jste vy sami byli součástí dění nebo jste byli pouze svědkem události, zda jste tento typ události již zažili)
- kdo byl do dění zapojen a co dělal (např. pacient, příbuzný, mentor, kliničtí supervizoři, sestry, lékaři, zdravotnický asistent, porodní asistentka, pracovník sociální péče nebo jiný personál nebo studenti; jejich pracovní pozice nebo role). Upozornění: nepoužívejte žádná jména konkrétních osob nebo zdravotnických organizací.
- kdy se to stalo (např. který semestr, která směna: denní nebo noční)
- kde se to stalo (např. u pacienta doma, na pokoji, na operačním sále)
- co daná osoba nebo lidé udělali nebo neudělali, a jaký to mělo následek
- jaký byl výstup nebo výsledek (přímo v době události nebo později, pokud o tom víte)
- zda byla situace projednána se zúčastněnými osobami (vaším mentorem / klinickým supervizorem / klinickým pedagogem nebo jakýmkoli jiným zaměstnancem, jiným studentem nebo vašimi učiteli)
4 z 8
Záznamový formulář o významných poučných situacích týkajících se bezpečnosti pacientů: Část B
Když se zamyslíte nad situací popsanou v části A, uveďte, proč pro vás byla tato událost týkající se bezpečnosti pacientů důležitá. Řekněte nám, co jste se naučili a jak jste se po této situaci cítili:
- Popište také pocity před, během a po dané situaci a/nebo jakékoli emoce zúčastněných jedinců, kterých jste si všimli
- Co podle vás situaci předcházelo a co k ní přispělo?
- Pokud jste o dané situaci s někým později mluvili, pomohla vám tato diskuse poučit se z dané události?
- Proč se vám událost zdála důležitá a zapamatování hodná s ohledem na vaše studium?
- Co byste řekli, že jste se naučili nebo získali z této zkušenosti?
- Proč pro vás byla tato zkušenost významná?
- Co si myslíte, že by si ostatní mohli z této situace odnést?
Upozornění: nepoužívejte žádná jména osob nebo zdravotnických organizací.
5 z 8
Záznamový formulář o významných poučných situacích o bezpečnosti pacientů: Část C
Ročník ve studijním programu
Typ/oblast praktické výuky, v níž situace nastala:
Významná poučná situace se týkala oblasti (můžete zaškrtnout více políček):
6 z 8
Sekce C, pokračování
O jaký typ poučné situace si myslíte, že se jednalo: (např. skoronehoda atd.)
Dobrá praxe = Je to zdařilá zkušenost, o kterou je dobré se, podle Vás, podělit. Může to být „efektivní péče“, při níž je zdravotník/sociální pracovník zřejmě efetivnější než obvykle nebo poskytuje zvláštní péči navíc (SLIPPS „Good practice“)
Skoronehoda = událost, která se nedotkla pacienta (WHO „Near miss“)
Nebezpečí = okolnost, činitel nebo akce s potenciálem způsobit škodu (WHO „Hazard“)
Nežádoucí/Poškozující událost = událost, která vedla k poškození pacienta (WHO „Adverse event“)
Jakým typem podle Vás byla Vámi popisovaná poučná situace?
Pokud se situace týkala bezpečnosti pacienta, byla nahlášena prostřednictvím systému hlášení na daném pracovišti?
Pokud jste odpověděli ne, proč nebyla?
Pokud se situace týkala bezpečnosti pacienta, byla zaevidována do dokumentace pacienta?
Pokud jste odpověděli ne, proč nebyla?
Upozornění:
Pokud ve vás situace, kterou popisujete, vyvolává obavy nebo máte strach o bezpečnost pacientů nebo personálu
, doporučujeme vám promluvit si s někým z pracoviště Vaší praxe a/nebo vzdělávací instituce.
Pokud by mohlo hrozit bezprostřední nebezpečí pacientům, studentům nebo personálu (např. střednímu zdravotnickému personálu, lékaři, fyzioterapeutovi nebo dalším zaměstnancům daného zdravotnického zařízení), MUSÍTE JEDNAT tak, abyste se ujistili, že jsou všichni v bezpečí. Může se také stát, že členové projektového týmu dané země možná budou muset přijmout opatření v souladu se svými vlastními pravidly a předpisy.
Odeslat do SLIPPS
Pokud SOUHLASÍTE s tím, aby byly tyto informace zahrnuty do projektu SLIPPS, před pokračováním na další stránku klikněte na pole níže:
Pokud si nepřejete odeslat tento záznam do projektu SLIPPS, klikněte prosím na políčko níže, než postoupíte na další stránku.
Vzhledem k pilotnímu spuštění tohoto dotazníku v ČR bychom Vás chtěli přizvat do kvalitativního výzkumu, v němž bychom rádi uskutečnili krátký osobní rozhovor na téma “praxe” s několika studenty, reprezentujícími různé zdravotnické obory na FZV a LF. Chcete-li se do těchto rozhovorů zapojit, uveďte prosím Vaši emailovou adresu, aby Vás mohl kontaktovat výzkumný tým s dalšími detaily (tato účast je dobrovolná a výsledky kvalitativního výzkumu budou zcela anonymizovány).
Děkujeme, Igráček tým.
7 z 8
Děkujeme, že jste si našli čas na vyplnění tohoto záznamového dotazníku.
Česká mutace tohoto dotazníku vznikla jako součást projektu Doktorské studentské grantové soutěže na Univerzitě Palackého v Olomouci (DSGS Igráček), který je financován z prostředků Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání v rámci projektu Zkvalitnění schémat Doktorské studentské grantové soutěže a jejich pilotní implementace, reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_073/0016713.
Po kliknutí na tlačítko Dokončit na další stránce si můžete tento protokol stáhnout a uložit pro své osobní potřeby.
Stiskněte prosím 'Dokončit'. To vám také umožní vytisknout/stáhnout váš zápis.
8 z 8